May. 04.

3+4 mei 2014: IMLtocht Blankenberge (Belgie)

Een Loopje genomen in: Blankenberge (Belgie)

Het loopje duurde in km: 84

Totaal aantal km: 4194

Dit weekend ga ik de IML tocht in Blankenberge lopen. Ik heb mij ingeschreven voor de 2x42km. Met hulp van Danyell heb ik een hotelkamer geregeld. Het is iets over 5 als ik vertrek. Op dit toch wel onchristelijke tijdstip heb ik geen last van files en het is 07.15 als ik de parkeerplaats van het hotel op rijd. Aanmelden in het hotel kan pas vanaf 14.00 dus ik pak mijn wandelspullen en wandel na het even aan een voorbijganger de route heb gevraagd naar de grote markt. Het is al redelijk druk maar gelukkig heb ik mij al vooringeschreven en gaat alles zeer vlot en soepel. Na nog enkele aanmoedigde woorden van de organisatie, die gelijk ook het motto van deze 2daagse bespreken: ‘Wandel voor vrede’, wordt het startschot gegeven. Ik had met Voy (Maike) afgesproken om samen te starten, maar ik zie haar niet. Een telefoontje lost dit op en net voor dat we het strand opgaan, staat ze op me te wachten.

De route gaat via de boulevard over een lange wandelpier. Aan het einde van deze pier is het eerste controlepunt al. Na onze knip te hebben gehad, wandelen we weer over de boulevard verder. Het is al even terug dat ik Voy heb gezien dus er valt genoeg bij te kletsen. Via het havengebied van Zeebrugge lopen we langs een overdreven groot horloge knopje, door de duinen naar Knokke.

Knokke is best een aardig plaatsje, met wat overdreven dure huizen, komen wij tot de conclusie. We lopen verder over de boulevard langs zee en strand. We gaan nog even een souvenirwinkeltje binnen omdat mijn batterijen leeg zijn en Voy haar leesbril stuk is. In Knokke zit het volgende controlepunt. Dit is in een strandcafé en het is maar goed dat medewandelaars er ons op wijzen, want wij waren er gewoon voor bij gelopen. We lassen gelijk maar de eerste rust in. Na een boterhammetje en wat te drinken gaan we weer verder over de boulevard richting Oosthoek. Nu gaan we door het poldergebied en wat mij opvalt is dat je hier haast geen schapen ziet, wel veel koeien, maar geen schaapje. Het volgende controlepunt is bij het For Freedom Museum. Hier kan men oude brokstukken van vliegtuigen en auto’s zien die tijdens zowel de eerste als tweede wereldoorlog gebruikt zijn. S6300005
We lopen nu langs het Leopodkanaal verder naar de rust in Dudzele. Deze rust zit echt pal naast het kanaal. Bij deze rust is ook een brug. Als we de bel horen weten we dat we nog wel even kunnen blijven zitten, zelfs een behoorlijk stuk langer want de brug staat al zeker 8 minuten open en nog zien we geen boot. Ons wachten word echter wel beloond. Er komt uiteindelijk een mooie driemaster voorbij varen.

S6300021Na dit oponthoud gaan we verder en het is gelijk een stuk drukker op de route, door dat we allemaal mochten wachten op de brug. De route gaat weer verder langs het Leopoldkanaal en leuk! op dit gedeelte zijn er fanatieke roeiers bezig. We lopen verder richting Lissewege waar we een kleine sanitaire stop in het tot kroeg omgebouwd gemeentehuis hebben. We merken goed dat nu de andere routes er weer bij komen. De rusten zitten vrij dicht op elkaar. Als we langs een wipwap lopen kunnen Voy en ik het niet laten. We gaan even samen op de wipwap. Het kind in ons moet tenslotte ook tevreden gesteld.

S6300038
De straten en dorpjes waar we tot nu toe doorliepen vinden we erg stil. Geen markt, geen winkelcentra en gewoonweg weinig mensen buiten. Nu lopen we echter naar de kerk in Vierwege en op het plein voor de kerk is een groot feest aan de gang. De chiantimuziek klinkt uit de luidsprekers en er is hier van alles te krijgen. Voy neemt een lekker broodje braadworst.
Hoewel mij dit een beetje verbaast om een straatfeest/braderie te houden voor de kerk en begraafplaats, is dat hier blijkbaar heel gewoon. We lopen verder na de volgende rust en deze blijkt dus ook op het terrein voor de kerk te zijn. Hier merk je goed dat we al op het gedeelte van de 6km route zijn. Wandelen is hier een echte gezinssport en voor de kinderen zijn er luchtkussens en ouderwetse kinderspelen. Ook kan je hier een wafel krijgen, de mijne geef ik maar aan Voy, die daar met volle teugen van geniet.

S6300030

Een paar honderd meter verder is de volgende rust al, hier krijg je een boterham met kaas. Het is nu nog maar een klein stukje naar het startbureau op de grote markt. Als we terug zijn op de grote markt, melden we ons netjes af en kijken we even bij de souvenirshop. Daar ik dit toch wel een bijzondere tocht vind koop ik een T-shirt van deze tocht. Om deze dag goed af te sluiten gaan we bij een eetcafeetje lekker eten. Na het eten neem ik afscheid van Voy en wandel ik een kleine 20 minuten terug naar het hotel. Na mij te hebben aangemeld en de spullen uit de auto heb gehaald, geniet ik van een welverdiende douche. Dan nog even iedereen via FB op de hoogte brengen en vrij snel merk ik dat de oogleden zwaar worden en ga ik lekker slapen.

Dag 2
Het is een paar uur later dan gisteren als mijn wekker gaat. Om half 8 zit ik beneden aan het uitgebreide ontbijt. Het is dan ook half negen als ik eindelijk de grote markt op wandel. Voy staat al op me te wachten, het is een stuk stiller als gisteren zeg. We gaan nu richting het strand en jawel ook echt over het strand. Op het natte gedeelte is er goed te lopen en ik kan het niet laten, zo dicht bij de zee, dan moet ik gewoon even pootje baden. Het zeewater is wel gruwelijk koud.

IMG_8206 Dit in tegenstelling van het weer van vandaag. De harde wind, die er gisteren stond, is gaan liggen en we hebben een strakblauwe lucht. We lopen het strand weer af en nadat ik mijn voeten en schoenen zo zandvrij mogelijk heb gemaakt, wandelen we over de boulevard. Het is daar nu nog vrij stil, maar er staat wel een orkest voor de wandelaars te spelen, leuk hoor. Tot Voy haar grote schrik gaat de route weer over het strand verder. Toch genieten we wel van dit gedeelte, we zien parasailers over ons heen vliegen, en verbazen ons er over dat de zee hier zo anders ruikt. Aan het einde gekomen moeten we over een lang stuk mul zand naar boven. Dit is best wel een intensief stukje en we zijn ook erg blij met de waterbedeling zoals ze dat hier noemen.

Hier is ook de splitsing met de 25 km, en neem ik afscheid van Voy, ze heeft behoorlijk last van blaren en gaat op de 25km route verder. Nu komt wel een prachtig gedeelte van de route, door de duinen heen. Het pad is wel verhard, maar wat is het hier mooi. Het is klimmen en klauteren, paadje linksom, paadje rechtsom. Werkelijk een schitterend stukje. Aan al het mooie komt een eind en zo ook aan dit pad, ik ga nu verder door het Bloemendaal van Blankenberge zal ik maar zeggen. Wat een huizen staan er hier zeg. De mensen hier zijn niet echt gewend aan anderen, lijkt het wel. Op mijn vriendelijk goedendag , hoor ik vaak niks of een afgeknepen goedendag terug. Als er bij een adres een auto stopt en de kinderen uitstappen, trekken die kinderen eerst een colbertje aan. Het is toch een ander soort volk dan ik, zal ik maar zeggen.

S6300070
We gaan verder en lopen nu de polder in, nu vind ik een stukje polder niet erg maar deze route heeft wel heel veel polder. De volgende rust is na 4 km in Houthave. Je krijgt in België geen route beschrijving mee, alleen een plattegrondje. Bij de rustposten en controles hangen wel briefjes met hoever je al gelopen hebt en wat de afstand tot de volgende rust en de finish nog is. We krijgen nu een lang stuk van 10 km, de eerste 5 km bijna alleen maar open polderwegen. Er is wel heel fijn nog een waterbedeling (prachtig woord) ongeveer na 5 km geplaatst. Vervolgens dan nog een stuk door een soort bos heen. Het grappige voor mij is dat veel van de mensen die mij op het harde geasfalteerde gedeelte inhaalden, nu door mij ingehaald worden. Ook nu en eigenlijk al vaker dit weekend merk ik dat de tips van Kees tijdens het trainingsweekend in januari mij goed helpen.
Op naar de volgende rust in het plaatsje Zuienkerke. De naam kerke is trouwens zeer populair in deze omgeving. Veel plaatsjes hebben wel op de 1 of andere manier kerke in hun naam. Mariakerke, Uitkerke, Meetkerke om er een paar op te noemen. In Zuienkerke is een vrijmarkt aan de gang, je mist de oranje kleuren een beetje anders zou je zo denken dat het koningsdag is. Hier komt de 24km route er ook weer bij. Het is gelijk een behoorlijk stuk drukker op het parcours, maar je hebt nog steeds alle ruimte om te lopen.

Ik kom gezellig aan de praat met 2 Vlaamse dames. Zolang ze tegen mij praten gaat dat prima maar als ze onderling iets zeggen heb ik geen flauw idee wat. Vlaams is toch echt wel een andere taal dan het Dordts wat ik spreek.
Als ik verder wandel naar de volgende rustpost, blijkt deze dezelfde te zijn als gisteren, en ja nu ook weer binnen een paar kilometer 3 rustposten. De volgorde van de rusten is dan wel anders maar je loopt door hetzelfde gedeelte heen. Eigenlijk heb ik geen zin meer in rust, dus loop ik gelijk verder. De vrijwilligers willen je echter nog graag iets aan bieden maar daar bedank ik vriendelijk voor. Als ik vraag of de route om de kerk gaat, wordt mij vriendelijk verteld, ja de route gaat over de kerk en dan linksaf. Over de kerk? Zelf neem ik toch maar de optie, langs de kerk.
Het is nu nog een klein stukje door het centrum van Blankenberge en jawel, ik ben weer terug op de grote markt. Net voor ik naar binnen wil gaan voor mijn stempels en medaille word ik geroepen door Kenneth. We feliciteren elkaar met de tocht die we gelopen hebben. Binnen mag ik dan mijn medaille ophalen, en ik krijg er ook nog een badge bij met daarop een afbeelding van de kerk in Uitkerke. Ik kom ook Rina nog tegen, even een gezellig babbeltje en dan mag ik nog 2 km terug wandelen naar het hotel. Daar aangekomen stap ik in mijn auto en rijd met de nodige files weer terug naar Dordrecht.

Dit was na 3 keer Nijmegen mijn eerste andere IML tocht. Een stuk stiller dan in Nijmegen en zoals anderen mij al verteld hadden ook niet zo streng. Genoten van het heerlijke weer en het gezelschap van Voy.

Foto’s van de tocht kunt u hier en hier vinden

By laris | Posted in Loopverslagen | Both comments and trackbacks are currently closed.

Tagged: , , , ,

• Voy con dios says:
    May 15, 2014 at 14:21 -

Hoi Larissa,

Wat een geweldig verhaal! Dat heb je prachtig gedaan. Opmerkelijk is het, dat je nul spelfouten maakt. Merk aan jou, dat je veel en graag leest. Gaaf.
    Zie je graag weer op de wandelpaden, en op zeker in Nijmegen!